Soorten lessen

1. Aerial Yoga

Het doek hangt op heup hoogte boven de vloer.

Verder zoals beschreven bij 'Wat is Aerial Yoga'.

2. Aerial Yoga Restorative en Zwangerschap 

Het doek hangt op 15 tot 20 cm boven de vloer.

Restorative

In ons dagelijks leven bewegen en denken we vaak onbewust. Alles wat we doen gaat routinematig en vaak is de houding daarbij niet juist. Denk maar aan hoe we achter de computer, TV of in een auto zitten. Dit soort houdingen geven verkramping/stress in de spieren maar ook in de organen. Vooral de rug, schouders en heupen lijden hieronder.

Bij de Restorative Aerial Yoga ga je bezig met je onderbewustzijn. Je gaat 'bewust' voelen en onderzoeken waar jouw beperkingen en gevoeligheden liggen. Je ervaart waar de spanning zit en leert hoe je dit kunt loslaten. Het doek gaat je hierbij helpen.

Het kan best confronterend zijn om bewust te gaan 'voelen'. Je merkt dat het soms pijnlijk en ook wat emotioneel kan zijn om de stijve spieren, gewrichten en wervelkolom los te maken. Het lichaam geeft vaak in eerste instantie veel weerstand omdat het lichaam soms bij een simpele ontspanning, al niet weet wat het overkomt.

We blijven dan ook langer in de houdingen zitten/liggen om het lichaam een soort van te herprogrammeren/heropvoeden. Je hebt dan alle tijd om aan de houding te wennen (die anders aanvoelt dan je normale dagelijkse houding) en met behulp van je ademhaling te gaan ontspannen. Na verloop van tijd ga je merken dat het lichaam zich overgeeft en de spanning loslaat! De kunst is dan ook om dit te observeren zonder oordeel. Dit is het meditatieve/mindfulness deel van de Restorative Aerial Yoga. 

Zwangerschap

Deze les is ook uitermate geschikt als je zwanger bent. Je kunt deze les volgen vanaf het begin van je zwangerschap tot en met de laatste loodjes (bij wijze van spreken). Als 'zwangere' draag je natuurlijk veel gewicht mee waardoor er spanning ontstaat in je schouders en rug. Het 'zwanger' zijn vraagt veel van je lichaam en om dat alles even te kunnen loslaten, is het fantastisch om het doek je te laten dragen. Het doek lift je, geeft sturing/richting bij de oefeningen en helpt je om de nodige ontspanning te vinden in je lichaam en geest. Tegelijkertijd kun je ook de nodige kracht opbouwen, die je goed kunt gebruiken tijdens je zwangerschap.

3. Aerial kids

Luchtyoga voor kinderen! In deze les leren de kinderen hoe te vertrouwen op zich zelf, laten ze dromen uitkomen, zoals lekker rondzwaaien als een aap of een echte circusartiest spelen! Tegelijkertijd worden ze lenig, krachtig, wordt hun creativiteit en verbeeldingskracht gestimuleerd, leren ze balanceren, elkaar helpen én oefeningen samen te doen. 

Met dit alles hebben we ook nog veel lol!

4. Aerial Yin 

In deze Yin yoga les, gebruiken we het doek als hulpmiddel in plaats van meditatie kussens, bolsters, blokken enzovoorts. Het principe is hetzelfde. Het zijn voornamelijk zittende/liggende houdingen die je tussen de 3 en 10 minuten aanhoudt. Doordat je de gelegenheid krijgt om de spierspanning goed los te laten, kom je bij het bindweefsel. Door het bindweefsel op te rekken, houd je het vochtig en soepel en dit voorkomt een veel lichamelijke klachten. Het doek voegt tijdens de oefening, een extra dimensie toe. Het doek raakt je dieper en masseert de spieren maar stimuleert ook de energiebanen.  

  • Klik hier voor uitleg over Aerial Yoga.
  • Klik hier als je wilt lezen voor wie de lessen geschikt zijn.
  • Klik hier voor meer informatie over de opbouw van de les.